• Hjem
  • Kreds 3 alt indhold

Informationsskrivelse til politipensionisterne i kreds 3

Herning, den 8. august 2021. Informationsskrivelse til Politipensionisterne i kreds 3.


Under Hovedbestyrelsesmødet i Politipensionisternes Landsforening torsdag den 5. august 2021 gav forbundsformand Heino Kegel og juridisk chef Stig Berthelsen fra Politiforbundet følgende orientering om Politiforbundets nye medlemstyper:

”Forbundsformand Heino Kegel orienterede om vedtagelser af lovændringerne på kongressen i maj måned. Det nye er, at pensionister for fremtiden enten skal være medlem som passiv+ eller som passiv. Ændringerne er gennemført, fordi der gennem de seneste år er opstået et større og større ønske om, at man efter pensioneringen kan opretholde en tæt tilknytning til Politiforbundet.

Passiv+ medlemskab koster 200,-kr. pr. måned. De 137,50 kr. kan fratrækkes i skat for tjenestemandspensionister. Dette medlemskab giver mulighed for få faglig rådgivning -en obligatorisk ulykkesforsikring – mulighed for at tilkøbe livsforsikring og helbredssikring – adgang til at benytte Politiforbundets læringsplatforme -mulighed for at leje ferieboliger på lige vilkår med tjenestegørende – adgang til rabatter med Forbrugsforeningen og med det nye tiltag PlusKort-app – mulighed for at gøre brug af politiforbundets øvrige samarbejdspartnere, herunder Lån & Spar bank, Politiets Sprogforbund og Tjenestemændenes Låneforening – adgang til Politiforbundets kommunikationsplatforme og til at modtage Dansk Politi.

Passiv medlemskab koster 422,-kr. pr. år. Det svarer til et alm. månedskontingent. Det er vurderingen, at hele kontingentet, 422,- kr. kan fratrækkes i skat.

Dette medlemskab giver adgang til at leje ferieboliger på de kendte vilkår (efter lodtrækningerne) -div. rabatter hos Forbrugsforeningen og det nye PlusKort-app-mulighed for at bruge øvrige samarbejdspartnere, Lån &Spar bank, Politiets Sprogforbund og Tjenestemændenes Låneforening – adgang til politiforbundets kommunikationsplatforme og til at modtage Dansk Politi.

Juridisk chef Stig Berthelsen, Politiforbundet oplyste, at ændringerne i politiforbundet love var begrundet dels i medlemshenvendelserne men også i økonomien. Politiforbundet har i de seneste år haft underskud på driften. Det indgik også i lovændringerne, at der for fremtiden skal betales for Politibladet. Det er situationen med det passive medlemskab og en af flere muligheder for at bringe balance i regnskabet.

Et andet problem har været – og eksisterer fortsat, at der ikke må udveksles oplysninger om medlemmerne uden at det enkelte medlem har givet sit tilsagn. Det er derfor ikke længere muligt at udveksle oplysninger om det enkelte medlem, når pgl. overgår fra aktiv tjeneste til pensionist.

Han oplyste, at der i august/september måned udsendes skrivelse til alle ”pensionistmedlemmer med en orientering om de nye former for medlemskab (passiv+ og passiv). Det vil også fremgå af skrivelsen af man indenfor 3 måneder fra modtagelsen af skrivelsen skal tilmelde sig det nye medlemskab. Gør man ikke det bliver man automatisk slettet som medlem.”

Bestyrelsen i kreds 3 har besluttet, at vores medlemmer bør være orienteret om ovenstående, således at man har mulighed for at være forberedt på henvendelse om evt. medlemskab i én af de nye medlemstyper for pensionister. Det vil være op til det enkelte medlem at træffe sit valg, når man modtager henvendelsen fra Politiforbundet.

Der vil ikke ske nogen organisatorisk ændring i Politipensionisternes Landsorganisation, som fortsat vil have forhandlingsretten i CO 10 gennem pensionistgruppen. Landsforeningen kontingent er fradragsberettiget i SKAT grundet forhandlingsretten.

Politiforbundet vil undersøge hos SKAT om deres kontingent også vil være fradragsberettiget!
Med venlig hilsen
Bestyrelsen i kreds 3

Ref fra møde med politiforeningen midt-og vestjylland 22. nov. 2023

REFERAT fra  Møde med politiforeningen i Midt- og Vestjylland og seniorklubberne onsdag den 22 november 2023

Bestyrelsen i Politipensionisterne – kreds 3 Midt- og Vestjylland indbød formænd og bestyrelsesmedlemmer fra de lokale seniorklubber i Midt- og Vestjyllands Politikreds til orienteringsmøde onsdag den 22. november 2023 kl. 1215 på Politigården, Stationsvej 74, 7500 Holstebro.

Dagsorden.

Modtagelse i hallen og udlevering af adgangstegn
Velkomst og praktiske bemærkninger
Frokost i kantinen
Orientering v/formand for MVJ politiforening.
Orientering om Politipensionisternes Landsforening:
– herunder revidering af samarbejdsaftale med Politiforbundet
- aftalekrav i forbindelse med overenskomstforhandlingerne(0K24)
- nye tiltag (forhandling om deltagelse på senkarrierekurser – link fra Forbundets hjemmeside til Politipensionisterne – ændring af PL.s vedtægter vedr. optagelse af medlemmer)
Bordet rundt (gerne indlæg om arbejdet i lokale seniorklubber) til inspiration for andre.
Kaffe.
Eventuelt
Afslutning senest kl. 15.
Bestyrelsen fra Kreds 3, Hans Jørgen Blicher Lauritsen og Per Ibsen afholdt forud for mødet med seniorklubberne et møde med formand og næstformand for MVJ politiforening.
Tak til formand Niels Brohm og næstformand Rikke Worsøe for at imødekomme opfordringen til dette møde samt det efterfølgende møde med bestyrelsesmedlemmer fra de 7 seniorklubber i Politikredsen.
Under det indledende møde, blev der udvekslet oplysninger om arbejdet i de respektive foreninger.

Derefter mødtes vi med deltagerne fra seniorklubberne jfv. dagens program.
Hans Jørgen bød velkommen og gav de praktiske informationer for forløbet af resten af dagen.
Frokosten blev derefter serveret i kantinen.

Til orienteringsmødet var der deltagere fra 5 af seniorklubberne i kreds 3.
Ialt deltog 12 medlemme, incl. Bestyrelsen samt Formand Niels Brohm og næstformand Rikke Worsøe.
Niels Brohm indledte mødet. Han oplyste, at MJV Politiforening har 589 medlemmer af Politiforbundet. Der er ”nogle få” der ikke er medlem af Politiforbundet.(Det kan have forskellige årsager)
Han oplever, at det bliver mere udpræget at nogle medlemmer bliver ramt af moralsk stress pga. af sagsantallet. Den økonomiske kriminalitet er stigende, og dermed mange sager.
Han nævnte også, at beredskaberne i kredsen er meget unge.
Rekrutteringen til politiet er et problem. Ud af 2500 ansøgere blev der kun ansat ca ¼.
Et problem for Midt- og Vestjyllands politikreds er de afgivelser, der er nødvendige fra kredsene til vagtcentralen. Der arbejdes på at finde en løsning på dette. Han nævnte en mulig løsning med specialkonsulenter?
Der er fremgang i tilslutningen, når kredsen arrangerer studiekreds, hvilket formanden så som et positivt tegn.
Hans Jørgen takkede formanden og næstformanden for deltagelse i mødet.

Hans Jørgen informerede derefter.
Han oplyste, at PL kreds 3 for tiden har 190 medlemmer. For at fremme antallet af medlemmer, har Hans Jørgen aftalt med Niels, at Niels giver information om PL til kolleger, der skal pensioneres, og om mulighed for, at henvende os til dem om medlemskab af PL. Der er lidt tvivl om det er ok fra Politiforbundet, men det bliver undersøgt.
Kreds Østjylland har en ordning, hvor de, der pensioneres, inviteres til en sammenkomst, hvor den lokale formand for PL kan informere og få tilladelse til henvendelse til dem.
PL Kreds 3 inviterede i august måned medlemmerne til et fagligt/ socialt arrangement i Virksund. Der var 20 deltager i dette møde, hvor formanden for Landsforeningen var tilstede.
Bestyrelsen i Kreds 3 er pt. uændret.
Der har været afholdt bestyrelsesmøde med hanblik på planlægning af generalforsamlingen 2024.

Politipensionisternes Landsforening har pt. 2449 medlemmer. Der er udarbejdet ny samarbejdsaftale med Politiforbundet. Pl. Vil gerne have oprettet link fra Politiforbundets hjemmeside til Pl.s hjemmeside. Ændring af brochure, som udleveres til kommende pensionister fra Politiforbundet.
Forslag til ændret formålsparagraf og forslag til ændrede optagelses regler for nye medlemmer. Vil foreslå, at man kan optages som medlem når man er fyldt 63 år, selv om man ikke er pensioneret.
OK 24. Der er rejst krav fra Pensionist sammenslutningen til CO 10 og derfra videre til CFU om at pensionisterne skal have fuld dækning af alle løndele ved overenskomsten samt dækket et efterslæb på 1,79%. Dette krav har støtte fra Politiforbundet.
PL har fremsat ønske om at måtte deltage i senkarriere kurserne, der afvikles af Rigspolitiet og Politiforbundet. Pt. Ikke mulighed.
Bordet rundt:
Skive : (oplyst til Hans Jørgen)Har pt. 48 medlemmer. De har oprettet en gavekasse. Afholder flere sociale arrangementer. De må komme på Politigården.
Herning: 102 medlemmer. Månedlig møde. Foredrag, besøg seværdigheder, vinsmagning og har arrangeret en 3 dages udflugt hvor der var 30 deltagere.
Viborg: 50 medlemmer. 3 foredragsaftner med god deltagelse, 1 forårstur og besøg på Politiskolen i Vejle.
Holstebro: 76 medlemmer, og 2 passive. Alle pensionerede.
Tur til brunkulslejren, Politiskolen i Vejle. Foreningen har 40 års jubilæum.
Silkeborg: 97 medlemmer herunder hustruer/samlevere. Afholder kaffemøde 1 gang om måneden. Har afholdt besøg på Politiskolen i Vejle. Besøgt Kokkeskolen i Silkeborg med 30 deltagere. Sommerudflugt til Tingbæk kalkmine. Årlig julefrokost med bankospil.
Ringkøbing: 40 medlemmer, Afholder 4-5 arrangementer. Nytårsparole, Firmabesøg og Grillfest.
Thisted: Afbud p.g.a. sygdom via e.mail.

Eventuelt. Intet .
Mødet afsluttet med kaffe og kage.
Hans Jørgen bragte en tak til deltagerne for fremmødet.

Referent.
Per Ibsen.

Referat fra bestyrelsesmøde kreds 3 den 13. januar 2022

POLITIPENSIONISTERNE  Kreds 3 Midt- og Vestjylland.
Referat fra bestyrelsesmøde torsdag den 13. januar 2022 kl.10 hos formanden.

Dagsorden
1. Velkomst.
2. Seneste nyt fra Landsforeningen.
3. Udfærdigelse af svarskrivelse til formand Mogens Winding.
4. Opfølgning af møderne med Politiforeningen og Seniorklubberne.
5. Status for afvikling af generalforsamlingen 100222.
6. Økonomi v/kassereren.
7. Eventuelt.
ad. pkt. 3 – det være praktisk at man har orienteret sig om udkastet til samarbejdsaftalen samt visionsskrivelse og har forberedt kommentarer hertil!
Der vil under mødet være en lettere forplejning.

Læs mere ...

Møde mellem politiforeningen i Midt-og Vestjylland og seniorklubberne 22. nov. 2021

Herning, den 22. november 2021. Møde med politiforeningen i Midt- og Vestjylland og seniorklubberne onsdag den 17. november 2021.


Tak til tillidsværket formanden Henrik Skriver Jensen og næstformanden Niels Bohm for at imødekomme opfordringen til dette møde samt det efterfølgende møde med bestyrelsesmedlemmer fra de 7 seniorklubber i Politikredsen.

Henrik Skriver Jensen
var glad for dette initiativ. I forbindelse med politiforeningens arbejde er der nogenlunde samme medlemstilslutning, men de kunne ønske lidt større tilslutning fra de yngre kolleger. Tiden er nu til igen at planlægge medlemsarrangementer. Der gøres en indsat for at tiltrække de nye kolleger. På TR kurserne (tillidsrepræsentantkurserne) har det knebet lidt med yngre kolleger, men noget sker der. Henrik oplyste endvidere, at det var hans indtryk at flere beslutninger var lagt ud til ledelsen og at der var flere politifaglige drøftelser med ledelsen på kurserne. Rundvisningerne på politigården var indstillet indtil videre. Henrik tror ikke, der skal ske ret meget med mere med Corona, før der indføres yderligere restriktioner. Det kan mærkes allerede nu med nogle få sygemeldinger. Corona har givet og giver udfordringer i dagligdagen.

Læs mere ...

Referat fra bestyrelsesmøde kreds 3 den 14. oktober 2024

Herning, den 14. oktober 2024.
Afvikling af bestyrelsesmøde i forbindelse med besøg hos Robotvirksomheden Bila og Gullerup Strand Kro tirsdag den 15. oktober 2024.


Dagsorden
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden.
2. Bemærkninger til medlemsmødet hos Daugbjerg Kalkgruber.
3. Orientering v/kassereren.
4. Møde med Politiforeningen MVJ og Seniorklubberne den 13/11-24
5. Planlægning af Generalforsamlingen 2025
6. Eventuelt

Arbejdsfrokost kl. 13 på Gullerup Strand Kro.

H.J. Blicher Lauritzen
Formand


Inden bestyrelsesmødet mødtes bestyrelsen, samt Viggo Kobæk, der havde etableret kontakten til Bila.


HA Kordinator Helle Sørensen modtog os og fortalte os om virksomheden. Virksomheden skaber robotløsninger, der forbedrer kapaciteten, effektiviteten og rentabilitet i industrien. Helle fortalte at de sender tekniker ud og er en global virksomhed.

Vi fortalte kort om hvilken organisation vi tilhører og Helle oplyste at vi var velkommen til at besøge virksomheden og holde vores generalforsamling. Vi fik et meget positiv indtryk af virksomheden og de lokaler som vi kan mødes i og holde vores generalforsamling.

Herefter fik vi en guidet tur rundt på Mors ved Viggo, hvor han fortalte om forskellige udsigtspunkter som vi kørte forbi.
Vi spiste frokost på Gullerup Strand Kro og som navnet siger med en dejlig udsigt over Thisted Bredning, hvilket er navnet på farvandet mellem Mors og Thisted.
Efter frokosten holdt bestyrelsen møde med ovennævnte dagsorden:


1. Dagsorden godkendt.
2. HJ oplyste, at han kun havde fået positiv kritik af vores medlemsmøde hos Daugbjerg Kalkgruber. Flere medlemmer havde set ”Jens Langkniv” nede i gruberne, (han må jo være en gammel mand idet han er fra 1600-tallet).
3. Kassereren oplyste, at vi fortsat har en sund økonomi.
4. HJ har aftalt med Niels Brohm, hvordan mødet skal forløbe og håber der kommer repræsentanter fra alle seniorklubber i Midt-og Vestjylland. Der er sendt indbydelser til seniorklubberne.
5. Generalforsamlingen afholdes Tirsdag den 18. februar hos Bila. Vi mødes kl. 1000 og forventer vi er færdig ca. kl. 1500. Der vil blive serveret forplejning i kantinen hos Bila.
6. Eventuelt, intet til dette punkt.


N.O. Jespersen, næstformand.

Referat fra bestyrelsesmøde den 20. juni 2024 kreds 3

Indkaldelse til bestyrelsesmøde torsdag den 20. juni 2024 kl. 1000 hos Daugbjerg Kalkgruber (cafeen), Dybdalsvej 18C, 8800 Viborg.


Dagsorden
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden.
2. Bemærkninger til bestyrelsesmødet 190324.
3. Bemærkninger til PL.s generalforsamling 180424.
4. Status for medlemmer i kreds 3 v/formanden.
5. Orientering v/kassereren.
6. Indstillingsnotat fra Mogens Winding.
7. Notat fra møde mellem CO 10 og Sammenslutningen 230524.
8. Forslag til virksomhedsbesøg i.f.m. generalforsamling 2025?
9. Eventuelt

Efter frokost afvikles møde med Carsten om medlemsmøde i Daugbjerg Kalkgruber.
Kaffe/brød ved mødets start og en lettere arbejdsfrokost.

H.J. Blicher Lauritzen
Formand

 

AD 1: Alle mødt og dagsorden godkendt.

Ad 2: Ingen kommentarer til bestyrelsesmødet 19/3-24.

Ad 3: God afvikling af generalforsamling 2024. En mindre kontingentstigning fra kr. 200 til kr. 250 med virkning fra 2025 blev aftalt. Samtidig blev det vedtaget at det årlige tilskud fra Landsforening til Lokalkredsene ændres fra kr. 40 til kr. 50 til lokale arrangementer. Ved møder i Landsforeningen ydes godtgørelse svarende til DSB-standardbillet plus pladsbillet. Under særlige omstændigheder kan der udbetales kilometerpenge – laveste takst.

AD 4: Formanden, (HJ), oplyste at vi er 191 medlemmer i kreds 3. Vi har i 2024 fået 7 nye medlemmer. Vores medlemstal er dalet fra 206 medlemmer i 2021. Én af årsagerne kan skyldes at vi nu kan være passiv og passiv + medlemmer i Politiforbundet. Det ville også være en fordel, hvis Landsforeningen kunne få et indlæg ved seniorkurserne i politiet, HJ tager dette med til næste HB-møde. Ved medlemmets død kan hustru/samlever optages som medlem af vores forening (PL) .

Ad 5: Kassereren, (JF), oplyste, at vi havde en sund økonomi i kredsen.

Ad 6: Indstillingsnotat fra Mogens Winding: Landsforeningen har fremsendt forslag til Politiforbundet om nedsættelse af arbejdsgruppe, som skal undersøge mulighederne for direkte overførsel fra Politiforbundet til Landsforeningen ved pensionering, evt. som den norske model med automatisk overførsel til politipensionistforening, medmindre medlemmet modsætter sig.

Ad 7: Af notat fra mødet fremgår det, at vi har et særlig krav på 1,79 % ved kommende overenskomstforhandlingerne.

Ad 8: Vi har ikke umiddelbart nogen forslag til et kommende besøg hos en virksomhed. Vi går i tænkeboks.

Ad 9: Intet hertil.
Herefter møde med bestyreren om et kommende medlemsmøde i Daugbjerg Kalkgruber.

Ref. N.O. Jespersen.

 

Referat fra bestyrelsesmøde kreds 3 den 7. november 2023

Referat fra kredsbestyrelsesmødet kreds 3, tirsdag den 7. november 2023 hos virksomheden Dan Kalk i Løgstør.


Dagsorden

Mødet indledes med aftale om virksomhedsbesøget – herunder det praktiske arbejde med modtagelse af deltagere, rundvisning, forplejning samt afvikling af generalforsamlingen mv.
1. Planlægning af generalforsamling 2024:
- fastsættelse af dato
- dato for udsendelse af indbydelse
- dato for tilmeldelse
- aftale om forplejning og mødelokale
- økonomi!
2. Orientering v/kassereren.
3. Gennemgang af ændringsforslag til Landsforeningens vedtægter samt samarbejdsaftale med Politiforbundet..
4. Møde med Politiforeningen MVJ d. 22/11
5. Eventuelt.

Fra bestyrelsen mødte formand H.J. Blicher Lauritzen (HJ) og bestyrelsesmedlem N.O. Jespersen (N.O.) samt suppleant Per Ibsen (PI). Afbud fra bestyrelsesmedlem Børge Sørensen.
Der var arrangeret samkørsel fra Viborg til Løgstør.

Direktør Jens Søndergaard, Dan Kalk modtog i firmaets mødelokale og så frem til foreningens virksomhedsbesøg. Han forklarede firmaets historie og produkter samt produktionsapparat. Det aftales, at besøget skulle finde sted onsdag den 14. februar 2024 kl. 10. Da rundvisning sker udendørs anbefales praktisk fodtøj evt. støvler samt påklædning efter vejret. Frokost og generalforsamlingen henvises til Bondestuen eller Løgstør Parkhotel.

Herefter blev følgende emner behandlet:
ad. pkt. 1 – Generalforsamlingen afholdes onsdag den 14. februar 2024 med besøg hos Dan Kalk. Tidspunktet annonceres i bladet Dansk Politi og skriftlig indbydelse udsendes til medlemmer i løbet af januar måned 2024. Tilmelding skal ske senest fredag den 2. februar 2024. N.O. holder kontakten til Dan Kalk samt undersøger mulighed for forplejning/lokale i Løgstør/Aggersund til et rimeligt prisleje.

ad. pkt. 2 – grundet kassererens fravær kunne HJ oplyse, at kredsforeningens har en fornuftig økonomi.

ad. pkt. 3 – Det udsendte materiale med ændringsforslag til Landsforeningen vedtægter og nyt udkast til samarbejdsaftalen med Politiforbundet samt de udmeldte krav i forbindelse med OK 24 blev drøftet uden yderligere bemærkninger. Regeringens oplæg til et kommende skattefradrag til lønmodtagere og enlige forsørgere fandtes uretfærdigt, idet folk på pensioner ikke er omfattet. Det blev besluttet, at HJ skriver til formanden Landsforeningen og gør opmærksom på problemet.

ad. pkt. 4 – HJ omtalte mødeindkaldelse til formændene i Seniorklubberne på de 7 Lokal-politistationerne samt aftalen med formanden for Politiforeningen MVJ. Det aftaltes at PI vil være referent under mødet.

ad. pkt. 5 – Mødet sluttede med en lettere arbejdsfrokost i pølsevogn.

Referent
H.J. Blicher Lauritzen

Referat fra medlemsmødet i kreds 3 den 27. august 2024

 Medlemsmøde i Daugbjerg Kalkgruber, tirsdag den 27. august 2024.


Vi mødtes på p.pladsen ved gruberne kl. 1000, hvorefter vi gik gennem skoven til Skovhuset ved indgangen, hvor vi mødte bestyreren, Carsten Christensen.
Vi startede dagen med en kop kaffe og rundstykker og Carsten fortalte lidt historie om gruberne.

Daugbjerg Kalkgruber har over 1000 år på bagen og er den ældste kendte kalk grube i Skandinavien. Da man begynder at lave mursten i 1200 tallet bliver det pludselig rentabel at grave kalken op. Børn helt ned til 6-års alderen kunne få arbejde her. De bar tunge kurve med kalk igennem gangene.

Gruberne blev lukket i 1872, da det ikke mere var rentabelt at grave kalken op her og produktionen blev flyttet til Mønsted kalkgruberne.
I 1960.erne skiftede ejerskabet af Dybdalskoven hænder og Hildsgaard familien overtog og er den familie i dag der ejer området og Carsten er bestyrer af stedet i dag og er ansat af barnebarnet Anita Hildsgaard.

Carsten fortalte videre at man ønsker at bevare gruberne og give folk en autentisk oplevelse af at gå ned i gruberne.
Herefter var der rundvisning i gruberne sammen med en guide. De fleste medlemmer var nede i gruberne. Guiden fortalte meget levende om Jens Langkniv, der var en jysk fredløs, der holdt til i grubberne i 1600 tallet. Ifølge guiden kan man faktisk nogle gange møde Jens i gruberne. Jens Langknivs hule er 60 m. under jordens overflade og er den største grotte i kalkmines gangsystem.

I gruberne så man også flagermus som hængte oppe under loftet og sover i dagtimerne indtil de flyver ud om natten.
Efter rundvisning i gruberne var vi alle blevet sultne og indtog nogle stk. smørrebrød med en øl/vand.

Efter frokost var der medlemsorientering ved formanden HJ. Han indledte mødet med at fortælle at Niels Brohm, fm. i MVJ og formanden for PL begge var inviteret men var forhindret i at deltage.

Efter sidste års generalforsamling har bestyrelsen konstitueret sig med Jørgen Fisker som kasserer. Det lykkedes efter en del korrespondance med Lån og Spar Bank.

 Vores medlemstal har desværre de senere år været faldende. Vi er i 2024 189 medlemmer og samme udvikling ses i vores landsforening, hvor vi i 2024 er 2416 medlemmer. HJ mente at det faldende medlemstal bl.a. kunne skyldes Politiforbundets tiltag i 2021 med indførsel af 2 nye medlemskaber passiv + 200 kr. pr. måned og passiv 422 kr. årligt.

Kommende politipensionister overflyttes automatisk til passivt medlemskab, medmindre man melder aktivt fra.

Et medlemskab giver nogle fordele, fordelskunde i Lån og Spar bank, forbrugsforeningen, plus-kortet, modtagelse af det trykte politiblad, samt Tjenestemændenes låneforening, Popermo m.v.

Landsforeningen er meget opmærksom på det faldende medlemstal og har fremlagt en emneliste med forslag til styrkelse af tilgang af nye politipensionister. Landsforeningen arbejder på en løsning der betyder at tjenestemænd ansat i politiet ved pensionering overføres til medlemskab af foreningen med mulighed for at fravælge ordningen. Vi har i bestyrelsen haft notatet til gennemsyn og gjort opmærksom på persondataforordningen, forslag om samtykkeerklæringer og forhandlingsretten. Notatet skal vedtages på HB mødet den 9. september.

Lokalt har vi aftalt med Niels Brohm, at han på arbejdsmail spørger kolleger på vej mod pension om vi må sende en informationsskrivelse. Hvis der gives tilsagn sendes skrivelsen til pgl. Det vurderes ikke at være i konflikt med GDPR-reglerne og har virket i nogle få tilfælde.

Yderligere nævnte HJ det årlige møde med bestyrelsesmedlemmer fra de 7 seniorklubber.

OK 24: Her blev forhandlet en økonomisk ramme på 8,80%. Tjenestemandspensionen udgør 7,40% og er fordelt med 5,89% pr. ¼-24 – 1,31% pr. ¼-25 og 0,20% på 1/11-25. Andre formål er på 1% og reststigning skøn på 0,4%. Derfor et efterslæb 1%+akkumuleret efterslæb på 1,79% fra tidligere OK forhandlinger efter 2005.

Det er Landsforeningen som har forhandlingsretten på vores vegne. Forhandlingsretten er via CO-10 og vi er den del af sammenslutningen af senior og pensionistforeninger sammen med Dansk Told og Skatteforbund, Tekniske og Administrative Tjenestemænd. Fremtiden vil vise om det er realistisk at få opfyldt et dokumenteret efterslæb ved forhandlingerne. Det er vigtigt at vi som statspensionister fastholder købekraften fremover.

Vedtægterne i PL er ændret, således det er muligt at optage polititjenestemænd, som ved udgangen af et kalenderår er fyldt 63 år.

 Vores kontingent er ændret fra 200 til 250 kr fra 2025, samtidig er kredstilskud ændret fra 40 til 50 kr.

N.O jespersen,
Næstformand.

 

Nyheder fra Politiets Seniorklub, Herning. 20. jan 2022

 Politiets Seniorklub, Herning , den 20. januar 2022

                                            Konstituering af bestyrelsen

På bestyrelsesmøde, den 13. januar 2022 har bestyrelsen konstitueret sig således:

                      Formand: Erik Larsen
                      Kasserer:  Steen Christensen
                      Sekretær: Ingelise Zaulich
                      Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
                      Finn Moesgaard og Jørgen Fisker

Følgende arrangementer er under planlægning – notèr i kalenderen:

                      3. marts 2022 :  Biograftur, hvor vi skal se Hvidstengruppen II – De efterladte.

                                                     Derefter spisning – nærmere !!!!!

                      5. maj 2022   :    Forårstur i bus. Vi tar den planlagte tur op fra 2020.

                                                     Fjordenhus Vejle, frokost Hopballe Mølle og slutter af med kaffe

                                                     på Jelling kro.

                      30. juni 2022   :  Grill og vinsmagning hos Exellent Wine i Lind.

                      ?? Sept. 2022   :  Planlægger bustur med 2 overnatninger – hjemme i skønne Danmark.

                      Oktober 2022   :  Der er pt ikke planlagt evt. Bowl og spis aften

                      17. novb. 2022   :   Generalforsamling med efterfølgende julefrokost.

                                            Ret til ændringer forbeholdes

Vi ønsker alle et godt nytår og ser frem til 2022, - forhåbentlig uden aflysninger

                                                                  Bestyrelsen

Kredsbestyrelsen kreds 3

Kreds 3 Vedtægter

VEDTÆGTER FOR KREDSFORENING 3 under politipensionisternes landsforening

§ 1. Navn og hjemsted.

Foreningens navn er ”Politipensionisterne Midt- og Vestjylland” med formandens adresse
som hjemsted.

§ 2. Formål.
Foreningen er partipolitisk uafhængig og har til formål at varetage medlemmernes interesser vedrørende pensions- og andre sociale forhold i nært samarbejde med Politiforbundet, Politipensionisternes Landsforening og de stedlige repræsentanter fra politiorganisationen samt at virke som samlingspunkt for foreningens medlemmer i henseende til sammenkomster, turarrangementer m.v.

§ 3. Opgaver.
Kredsforeninger skal
- være bindeled til Landsforeningen gennem kredsrepræsentanten,
- hjælpe og vejlede i økonomiske og sociale spørgsmål,
- søge at styrke samarbejdet mellem lokalforeningerne i kredsen, samt arrangere udflugter o. lign.

§ 4. Medlemskab.
Som medlemmer kan optages alle, der opfylder kravene til et medlemskab af Politipensionisternes Landsforening.

§ 5. Kontingent.
Kontingent fastsættes på den årlige generalforsamling.

§ 6. Ledelse.
Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af en formand, der også er kredsrepræsentant og
2 bestyrelsesmedlemmer.

§ 7. Generalforsamling.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af februar måned og indkaldes med mindst 3 ugers varsel ved annoncering i Dansk Politi samt ved udsendelse af skriftlig indkaldelse med dagsorden til medlemmer.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Formanden vælges på generalforsamlingen for en periode af 2 år, i ulige år.
2 bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode af 2 år, således at 1 afgår i lige år og 1 afgår i
ulige år.
1 suppleant for bestyrelsen vælges for en periode af 1 år.
Der vælges 1 revisorer og en revisorsuppleant, hvoraf 1 afgår i lige år og 1 afgår i ulige år.
Bestyrelsen konstituerer i øvrigt sig selv.

Generalforsamlingens dagsorden er:
1. Valg af dirigent
2. Godkendelse af fuldmagter
3. Formandens beretning
4. Indkomne forslag
5. Regnskab
6. Fastsættelse af kontingent
7. Valg
a. Formand
b. Til bestyrelsen og suppleant.
c. Som revisor og suppleant.
d. Valg af delegerede til Politipensionisternes Landsforenings generalforsamling jfr. Landsforeningens vedtægt § 10.
8. Eventuelt.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, tilstilles formanden senest 8 dage før
Generalforsamlingens afholdelse.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.
Til et forslags vedtagelse kræves almindeligt stemmeflertal.
Afstemningen foregår ved håndsoprækning, medmindre bestyrelsen eller mindst 5
medlemmer kræver skriftlig afstemning.
Hvert medlem kan højest møde med 1 fuldmagt.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen skønner det påkræver, eller når
mindst 1/8 af medlemmerne skriftligt over for formanden fremsætter krav derom.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes senest en måned efter begæringen og indkaldes
skriftligt med angivelse af dagsorden senest 14 dage før afholdelsen.

§ 8. Regnskab.
Regnskabsåret er kalenderåret.
Kassereren har ansvaret for at regnskabet føres efter de af bestyrelsen og revisorerne fastsatte retningslinjer.
Hver post i regnskabet skal være ledsaget af tilsvarende bilag.
Det reviderede regnskabet forelægges på den årlige generalforsamling eller efter bestyrelsens begæring.
Formand og kasserer i forening har tegningsretten.

§ 11. Foreningens opløsning.
Foreningens opløsning kan kun finde sted på en i samme anledning indkaldt generalforsamling.
Opløsningen kan kun ske, hvis 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer herfor
Ved opløsningen tages bestemmelse om foreningens midler.
Udmeldte medlemmer har intet krav på foreningens midler.

Foreningens vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 5. februar 2008.

Per Ibsen Andy Gren

....................................... .........................................
Formand Dirigent

 Vedtægtens § 7 og § 8 ændret ved generalforsamling 24. februar 2009.

Per Ibsen
Formand

Vedtægtens overskrift samt §§ 2, 3, 4 og § 7 ændret ved generalforsamlingen 8. februar 2012.

Per Ibsen
Formand

Vedtægtens overskrift samt §§ 2, 3, 4 og § 7 ændret ved generalforsamlingen 27. februar 2014.

Per Ibsen
Formand

Vedtægtens ordlyd i § 7 ændret ved beslutning på generalforsamlingen 14. februar 2023.


H.J. Blicher Lauritzen Egon Horsager Nielsen
Formand Dirigent

SE KREDSENE PÅ KORT

SE KREDSENE PÅ KORT

Se Danmarks kort med kredsinddelinger, og med kredsnummer.
Vælg info og få mere information om kredsene.
Se hurtig klik for oplysninger om kredsbestyrelsen

Find det her...

NYT FRA KREDSENE

NYT FRA KREDSENE

Se det seneste nyt fra alle kredsene.
Vælg din kreds, eller vælg en anden kreds nyhedsindslag

 

Find det her...