Referat fra generalforsamling 2. apr. 2019

Artikelindeks

REFERAT fra POLITIPENSIONISTERNES LANDSFORENING.s
GENERALFORSAMLING

afholdt den 2. april 2019 kl. 1200 på Ældrecentret i Odense, Sct. Jørgens Engen 2.

3. Beretning ved formanden
4. Fremtidig virksomhed
5. Behandling af indkomne forslag
6. Hovedkassereren aflægger regnskab
7a.Fastsættelse af kontingent til PL
7b.Fastsættelse af tilskud til kredsforeningerne
8. Fastsættelse af diæter og rejsegodtgørelse
9. Valg
a. næstformand( Hans Agerbo Jensen på valg)
b. hovedkasserer( Poul Erik Jørgensen på valg)
c. revisor (Hans Jensen på valg)
d. revisorsuppleant( Erik Rehér på valg)

Ad . 1
Formanden bød velkommen til gæster og delegerede til den 24. generalforsamling hos Politipensionisterne og rettede en særlig velkomst til cpi. Lars Bræmhøj, Odense politi, Finn Moseholm, Politiforbundet samt til æresmedlem og tidligere formand, John Jensen.
Formanden henviste til den udsendte oversigt over kolleger/medlemmer, der var afgået ved døden siden sidste generalforsamling og supplerede med en efterfølgende liste. I alt er 46 afgået ved døden siden sidste generalforsamling. Herefter iagttog generalforsamlingen 1 minuts stilhed. Formanden afsluttede med at udtale – æret være deres minde.
Som dirigent forslag formanden på bestyrelsens vegne – Søren D. Sørensen, kreds 11.
Han valgtes med akklamation.
Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var indkaldt i Dansk Politi nr. 6/2018 – mere end 2 måneder før afholdelsen og dagsordenen var i overensstemmelse med vedtægterne.
Hermed blev generalforsamlingen erklæret for lovlig.
Dirigenten henviste til den udsendte forretningsorden. Den blev godkendt uden afstemning.

Ad pkt.2.
Dirigenten konstaterede, at der ikke var nogen fuldmagter.
Til stemmeudvalg forslog han: Erik Jelle, kreds 2, Bjarne Lassesen, kreds 8 og Vagner Eliseholm, Kreds 10.
De foreslåede kandidater valgtes enstemmigt.
Dirigenten foretog navneopråb. Der var 65 delegerede – det giver oprundet 44 for 2/3-dele flertal. Rest 21.

Ad pkt.3.
Formanden fremlagde på vegne af hovedbestyrelsen den mundtlige beretning og oplyste, at foreningen havde modtaget 192 nye medlemmer i perioden. 41 havde forladt os (udmeldt) og 46 var afgået ved døden. Det giver en nettotilgang på 105 medlemmer. Pr. 1. januar var vi i alt 2559 medlemmer. Han betegnede medlemstilgangen som tilfredsstillende set i lyset af, at vore kolleger for tiden ønsker at blive længere tid i tjenesten.

Han omtalte foreningens 3 faste udvalg: redaktionsudvalget-Lovudvalget og IT-udvalget, som blev nedsat efter sidste generalforsamling.
I redaktionsudvalget er der i årets løb arbejdet med kommunikation og herunder er foreningens mission-vision udarbejdet under mottoet – en fælles retning giver resultatet. Der er vigtigt, at vi har forståelse af, hvad vi vil opnå med foreningen og hvordan vi vil gøre det. Intern enighed betyder, at foreningen bevæger sig i samme retning og med større glæde og motivation blandt medlemmerne.

Et andet projekt i udvalget har været at færdiggøre et nyt medlemskort. Det er nævnt som et stort ønske fra medlemmerne. Nye medlemmer får fra i år (2019) tilsendt et medlemskort, som man selv må printe ud. Udvalget arbejder også med en fornyelse af hjemmesiden, som forventes implementeret inden for kort tid.
Udvalget administrerer endvidere en brochure til medlemshvervning- en foreningsmappe til lokale foreningsformænd og udvalget har kontakten til Politibladet.
Lovudvalget har i det forgange år gennemgået foreningens vedtægter, fremlagt forslag til hovedbestyrelsen og efterfølgende udarbejdet hovedbestyrelsens forslag til nye vedtægter. Et forslag, der senere skal behandles her på generalforsamlingen.

IT-udvalget har indhentet oplysninger og baggrundsmateriale på et nyt medlems-og regnskabssystem. Efterfølgende har hovedbestyrelsen stillet projektet i bero på grund af økonomi.
Forretningsudvalget har på det seneste møde i januar 2019 drøftet muligheden for at oprette en APP til mobiltelefon & IPAD med oplysninger om vores forening. Planerne er efter intense drøftelser sat i bero indtil videre.

Persondataforordningen, der er en EU-forordning, og en opstramning af databeskyttelsesloven, tvang alle, også vor forening til at justere og informere vore medlemmer omkring ændringer samt registrering og opbevaring af cpr.-numre. Såvel de udarbejdede retningslinjer som den formulerede privatlivspolitik er nu godkendt i hovedbestyrelsen.
Han omtalte kredsforeningerne og berettede, at han havde deltaget i flere kredsmøder i årets løb. Han roste det gode lokale arbejde, bl.a. med div. Arrangementer. Med et ”godt gået” opfordrede formanden til en fortsættelse af det gode arbejde.

Aftale- og overenskomstforhandlingerne 2018 (OK18) trak meget længe ud. Hele processen incl. godkendelsesproceduren sluttede først d. 4. juni. Forhandlingerne startede lige efter nytår 2019. Det samlede forlig var på 8,1%, men reststigningen var sat til 1,5 %. Det betyder, at forliget reelt er på 6,6 %. En gennemgang af tallene viser også, at forliget udviser et skøn over reguleringsordning på 0,47 % samt at der til andre formål er afsat 0,53 %. Tilbage bliver der aftalte lønstigninger på 5,60 % i aftaleperioden frem til 31/3-2021. Det har ikke på noget tidspunkt, været muligt at få oplyst fordelingen af de 0,53 %, der er medgået til andre formål. Efter den udsendte aftale omfatter det indtil 24 forskellige punkter, men ingen har villet/ønsket at oplyse prisfordelingen for disse punkter. Så det er 0,53% afsat til generelle formål. Det er desværre også den del af aftaleforliget pensionisterne ikke får regulering af. Finansministeriet afviste pensionisternes krav om en tilsvarende regulering med den begrundelse, at kravet ikke var omkostningsneutralt.

Sammenslutningen af Senior- og Pensionistforening meddelte derpå, at man ikke kunne tiltræde forliget. Derfor var beslutningen, at man ville stemme nej til forliget. Der var lagt op til en løsning for alle, men ikke omfattende tjenestemandspensionisterne.

På initiativ fra Sammenslutningen af Pensionisterne besluttede CO 10 sammen med CFU, at gennemføre en analyse af udviklingen i løn og pensioner i perioden 2005 til 2018. Det er formålet, at sikre at pensionerne fremadrettet reguleres i samme takt som lønudviklingen i staten. Der er aftalt et opfølgningsmøde i CO 10 d. 13. maj.
Privatlønsværnet blev afskaffet i forbindelse med OK 2018, hvilket vi hilser med stor tilfredshed.

Under finanslovsforhandlinger i 2018 blev den meget omtalte satspulje afskaffet. Da den alene fik sine midler fra folkepensionister og førtidspensionister, kan vi kun hilse beslutningen med tilfredshed.
Udmøntningen af reguleringsordningen er negativ her 1. april 2019 med 0,35 %. Der var aftalt en generel stigning på 1,30 %, Men den negative regulering på 0,35 betyder, at den samlede regulering er på 0,95 % af den udbetalte løn for marts 2018. Det er udregnet til ca. 0,92 % af den aktuelle løn.

Sammenslutning af Senior-og Pensionistforeninger i CO10 har nu 6682 medlemmer. Her er Marianne Nielsen. Told &Skat, formand og Finn Baad, næstformand. Forløbet af OK18 er drøftet. Og den nuværende bestyrelse er ikke enig i forløbet og beslutningerne omkring OK 2018. Sammenslutningen vil fortsat kæmpe for bedre vilkår for statspensionisterne.
Pr. 1. januar 2019 er hovedorganisationen FH stiftet. En sammenslutning af LO og FTF med ca. 1,5 million lønmodtager som medlemmer. Sammenslutningen af Senior-og pensionistforeninger er direkte medlem i den nye organisation.

Popermo.s beslutning om, at medlemmer af ulykkesforsikringen blev opsagt ved det fyldte 70-år er nu ændret bl.a. på baggrund af en henvendelse fra foreningen. Medlemmer, der blev udmeldt i 2016 og 2017 kan genindtræde i Popermo, hvis man ønsker det og selv anmoder om at genindtræde.
Formanden omtalte foreningens økonomi som rigtig god og styret med fast hånd af kassereren.

Hjemmesiden havde i 2018 et besøgstal på 10-15 personer dagligt. Hjemmesiden følger regler for databehandling, men skulle nogen af have gode ideer og forslag, er vi naturligvis modtagelig.

Hovedbestyrelsen har i perioden 2018-2019 afholdt 2 møder – d. 4-5-sept. 2018 og d. 7. feb. 2019.

Formanden afsluttede med at rette en tak til Politiforbundet – specielt til formand Claus Oxfeldt og til Finn Moseholm for et særdeles velfungerende samarbejde. Han rettede også en tak til bestyrelsen og til kredsene for et godt og loyalt samarbejde til stor glæde for vore medlemmer.
Hermed overlod han beretningen til generalforsamlingens behandling.

Dirigenten satte beretningen under debat.

Børge Nielsen, kreds 1 stillede spørgsmål ved reguleringsordningen og ønskede gerne oplyst, hvilke erhverv fra den private sektor, der indgik i beregningerne. Han mente ikke ordningen var dækkende og følte, at pensionisterne blev snydt samt at OK18 aftalen ikke var særlig god for pensionisterne.

Jørgen Fischer, kreds 11 gav udtryk for, at OK18 var en god aftale – også for pensionisterne. Han oplyste, at Statspensionisterne Centralforening i 2004 have ca. 24.000 medlemmer. Nu er Sammenslutningen på ca. 6.600 medlemmer. Et af vore problemer, er at pensionisterne ikke har forstået at holde sammen.

Hans J. Christensen, kreds 1 henviste til den seneste artikel i Politibladet om satspuljen og foreslog en tilsvarende redegørelse om reguleringsordningen.
Hans J. Blicher Lauritzen, kreds 3 tilsluttede sig ønsket om en redegørelse om reguleringsordningen.
Formanden svarede, at reguleringsordningen også i OK18 indgår i den samlede aftale, men kunne ikke på stående fod oplyse, hvilke oplysninger, der indgik i lønstatistikkerne og dermed også i reguleringsordningen. Han gav tilsagn om, at der blev udarbejdet en artikel/oversigt over reguleringsordningen sammen med foreningens næstformand. .Han oplyste også, at der ikke havde været enighed i Sammenslutningen om at stemme nej til den samlede OK18 aftale. Nævnte at næste møde i Sammenslutningen var aftalt til 30.maj, hvor han ville bringe spørgsmålet om reguleringsordningen på dagsordenen.

Dirigenten konstaterede, at ikke flere ønskede ordet til beretningen.
Generalforsamlingen tog beretningen til efterretning.

Ad pkt. 4.
Formanden henviste til omtalen i beretningen herunder ” en fælles retning giver resultater”. På denne måde opnår vi fælles resultater. Han gav derfor tilsagn om at fortsætte denne udvikling i den kommende periode.
Generalforsamlingen tog oplysningerne til efterretning.

Ad pkt.5.
Dirigenten konstaterede, at forslaget til vedtægtsændringer fra bestyrelsen, var eneste forslag, hvorefter han gav ordet til næstformanden.

Næstformanden oplyste, at det foreliggende forslag til ændring af vedtægterne var blevet udfærdiget med baggrund i debatten på generalforsamlingen sidste år. Derefter havde lovudvalget gennemarbejdet vedtægterne, som blev fremlagt og drøftet i hovedbestyrelsen i september 2018. Herefter blev hele forslaget sendt ud til drøftelse i kredsene. Derfra indkom diverse forslag til ændringer, som igen blev bearbejdet i lovudvalget. Det samlede forslag blev igen drøftet i hovedbestyrelsen på mødet i februar 2019. Det forslag vi har til behandling nu, er derfor hovedbestyrelsens forslag til ændring af vore vedtægter.

Dirigenten meddelte herefter, at proceduren for behandlingen af vedtægtsændringerne var, at hver paragraf blev omtalt og hvis der var ændringsforslag, skulle disse forslag, jfr. Forretningsordenen, afleveres skriftligt. Sluttelig blev der afstemning og den samlede vedtægt og en vedtagelse krævede 2/3-flertal. Det er 44 stemmer af de fremmødte 65 delegerede.
Ingen ændringer til §§1-8. I § 9 e) blev der skriftlig stillet forslag om – at 2 regnskabskontrollanter – ændres til 2 revisorer. I § 9 f) forslås tilsvarende ændring af ordet: 2 regnskabskontrollantsuppleanter – til 2 revisorsuppleanter.

Dirigenten satte de foreslåede ændringer under afstemning. Ændringerne blev enstemmigt vedtaget.
Ingen ændringer til de foreslåede §§ 10-13.

I § 14 blev skriftligt foreslået konsekvensrettelser 3 steder, sådan at ordet regnskabskontrollanter – erstattes af revisorer.
Forslaget blev sat under afstemning og blev enstemmigt vedtaget.
Ingen ændringsforslag til §§ 15 og 16.

Det samlede forslag til nye vedtægter – med de her anførte ændringer i § 9 og i § 14 blev enstemmigt vedtaget.

Ad pkt.6.
Hovedkassereren fremlagde regnskabet for år 2018. regnskabet er udsendt til alle delegerede.
Det viste indtægter 706.699 og udgifter for 694.305 kr. samt et overskud på 12.394 kr. Det blev på forespørgsel oplyst, at foreningen betaler 300,-kr. i årligt gebyr til banken.
Regnskabet blev godkendt enstemmigt.

Ad pkt. 7a)-7b) samt pkt. 8.
Hovedkassereren foreslog uændret kontingent på 180,-kr. årligt.
Herunder fremkom forslag om at nedsætte et økonomiudvalg med det formål, at indkræve et højere kontingent til foreningen og derefter fordele et større beløb til kredsene. Baggrunden for forslaget er, at kontingentet til Landsforeningen er fradragsberettiget på selvangivelsen.
Uændret kontingent blev enstemmigt vedtaget. Det fremsatte forslag vurderes i den kommende periode. Erfaringerne har vist, at kontingentforhøjelse er en meget svær sag at gennemføre.
Hovedkassereren foreslog uændret tilskud til kredsene. Det er 40,-kr pr. medlem pr. år. Han forslog også, at et evt. overskud fra 2019 blev fordelt til kredsene som et ekstra tilskud.
Forslagene blev enstemmigt vedtaget.
Der blev også foreslået uændret diæt og rejsegodtgørelse, som er billigste offentlige transportmiddel. Forslaget blev godkendt enstemmigt.

Ad pkt.9.
Dirigenten konstaterede, at under punktet valg -var:
-næstformand Hans Agerbo Jensen på valg. Ingen modkandidat.
-hovedkasserer Poul Erik Jørgensen på valg. Ingen modkandidat.
-revisor Hans Jensen på valg. Ingen modkandidat.
-revisorsuppleant Erik Rèher på valg. Ingen modkandidat.
De foreslåede personer blev genvalgt med akklamation.

Ad pkt. 10.
Cpi. Lars Bremhøj gav ved indledningen af generalforsamling en samlet status over politiet i dag. Han oplyste, at politiet siden terrorangrebet i 2015 havde gennemgået en gribende udvikling. Der var bl.a ansat politikadetter. Denne personalegruppe kan alene benyttes til grænsekontrol, til bevogtning, til transportantopgaver samt til at være 2. mand i patruljevognen. Det har vist sig, at mange politikadetter efterfølgende søger ind på den egentlige politiuddannelse, hvor flere af elementer fra kadet-uddannelsen kan genbruges og dermed afkorte politiets grunduddannelse. Frygten for terror og trusselsbilledet generelt har gjort, at patruljevognene i dag medbringer ekstra våben og mere udstyr under den daglige patrulje.
Der gives i dag langt mere uddannelse i beredskabet ligesom man benytter særligt uddannede indsatsledere. Der er et totalt ændret bevogtningskoncept. Politiet har fået mange flere opgaver med psykiske syge samt langt flere efterforskningsopgaver med digital kriminalitet. Til hjælp for kredsene har rigspolitiet oprettet et nyt efterforskningscenter NC 3. Han roste de forøgede og gode bevillinger fra politisk side.

Han afsluttede med at oplyste, at på Fyn havde man besluttet, at der for fremtiden foretages udrykninger fra 2 steder i kredsen.
Formanden takkede for et interessant indlæg.

Finn Moseholm, Politiforbundet, takkede for invitationen og overbragte en hilsen fra forbundsformand Claus Oxfeldt, som desværre ikke kunne være tilstede på grund af anden mødeaktivitet.

Han nævnte, at 63-års grænsen blev ophævet 2012. Det er fortsat muligt at lade sig pensionere som 60-årig. Der er p.t. 1200 tjenestegørende politifolk, der er fyldt 60 år og dermed kan lade sig pensionere med 3 måneders varsel, hvis man ønsker det. Den ældste tjenestegørende er 74 år. Omtalte også at der til stadighed ændres på politiets opgaver. Køreprøverne fjernes fra politiet og de ca. 100 årsværk, der tidligere har været brugt på køreprøverne, skal anvendes på projektet Lindholm til bevogtning og sikkerhed.

Han omtalte en meget markant ændring i reglerne om pensionering på grund af svagelighed. Tidligere fik man kvalificeret svagelighedspension – de højeste 37 pensionsår – når erhvervsevnen var nedsat med mindst 15 %. Nu skal de pågældende igennem en erhvervsudredning, som kan tage op til 4 år, inden der foreligger en afgørelse. Mens man venter på afgørelsen, afskediges man med ordinær svagelighedspension.

Sluttelig omtalte han reguleringsordningen og nævnte at DJØF.s pensionseksperter har udregnet, at statens pensionister er kommet bagud med hele 27 % i forhold til lønudviklingen. Det er sket siden beregningen af tjenestemandspensionen blev ændret i 1994.

Han ønskede foreningen alt vel i fremtiden og så frem til en fortsættelse af samarbejdet.

Dirigenten konstaterede, at ikke flere ønskede ordet under eventuelt. Han takkede forsamlingen for god ro og orden og for en god debat under generalforsamlingen.
Formanden takkede Finn Moseholm for et godt indlæg og bemærkede vedr. tjenestemandspensionen, at CFU medvirker til en udredning af udviklingen i pensionen i forhold i lønnen, men der foreligger ikke noget tilsagn om, at et eventuelt efterslæb i pensionen kan udmøntes.

Han takkede dirigenten for god og myndig ledelse af generalforsamlingen

Han afsluttede med oplysning om, at det endnu ikke vides, hvor og hvornår næste års generalforsamling afholdes. På grund af omstruktureringer på Ældrecentret kan generalforsamlingen i 2020 ikke afvikles her på stedet. Der udsendes underretning om tid og sted, så hurtigt der foreligger en afklaring.
Han takkede for en god generalforsamling og ønskede alle en god hjemrejse.

Referent: Hans Agerbo Jensen Søren D. Sørensen, dirigent